Czym jest workation ? Wywiad z właścicielem Tripoffice.pl

Czym jest workation ? Wywiad z właścicielem Tripoffice.pl

Polska to kraj ludzi przedsiębiorczych – chyba nie trzeba nikogo przekonywać do takiego stwierdzenia. W serii „Probiznes – lokalnie” zapraszamy Państwa do spotkania z ciekawymi, pełnymi pomysłów ludźmi. Ich projekty są związane z biznesem. Tym razem przeprowadziliśmy wywiad, którego treść odpowie Wam na pytanie: Czym jest Workation i jak na nim zarobić ?

Rozmawiamy z Grzegorzem Kowalskim – właścicielem startupu Tripoffice. Człowiekiem pełnym pasji i zaangażowania, który opowie m.in., o tym czy można łączyć razem pracę i odpoczynek.

 
Panie Grzegorzu : Workation – to jakaś niszowa forma spędzania czasu, czy też pojęcie znane w całej branży turystycznej ? Jak to wygląda w Polsce?

Grzegorz Kowalski : Przed wybuchem pandemii workation nie było w Polsce popularne. Powtarzające się lockdowny wpłynęły na styl pracy. Home office zaczął być standardem w wielu firmach. Dzisiaj praca zdalna nie kojarzy się już tylko z cyfrowymi nomadami czy freelancerami.  Pierwsze firmy w Polsce wysyłają już swoich pracowników na workation. Przykładem może być firma Bluerank.com, która w ramach workation wysłała cały swój zespół na Wyspy Kanaryjskie.

Czy workation ma realne szanse przyjąć się w społeczeństwie, gdzie na pojęcie praca patrzy się bardziej w sposób tradycyjny?

GK : Tak, dzisiaj home office i elastyczne godziny pracy to atrakcyjna forma zatrudnienia. Airbnb pozwoliło na stałą pracę zdalną. Po ogłoszeniu tej zmiany serwis rekrutacyjny firmy odwiedziła rekordowa liczba osób. Ponad 800 tysięcy odsłon w kilka dni.

Może to czasowy trend lub mający większe szanse na powodzenie w  społecznościach bardziej rozwiniętych cyfrowo?

GK : Pierwsze firmy proponują już wyjazdy na workation w ramach benefitu pracowniczego. Epidemia wpłynęła nie tylko na styl naszej pracy, ale również na to jak odpoczywamy. Myślę, że moda na workation dopiero się rozpoczyna.

Czy takie rozwiązanie naprawdę daje poczucie podziału na czas poświęcony pracy i czas odpoczynku? A może to się rozmywa, można nad tym stracić kontrolę i się w tym zatracić?

GK : Dobre workation to 8 godzin wydajnej pracy, 8 godzin snu oraz 8 godzin plażowania, zwiedzania lub odpoczynku. 

Według G. Kowalskiego moda na workation dopiero się rozpoczyna

Niewątpliwie covid wpłynął w jakiś sposób na popularyzację workation. Czy nie obawia się Pan, że teraz, po “zakończeniu pandemii” ludzie znów wybiorą tradycyjne wakacje?

GK : Tradycyjne wakacje też są potrzebne. Ludzie mają różne potrzeby i dlatego baza noclegowa powinna być różnorodna. Na rynku dostępne są hotele, pensjonaty, agroturystyki i niskobudżetowe hostele – niestety żadna kategoria obiektów noclegowych nie jest dedykowana dla pracowników zdalnych na workation. Dlatego powstał Trip Office.

Zanim przejdziemy już stricte do Pana działalności. Zastanowił Nas Pana wpis na jednym z portali społecznościowych. Kim jest cyfrowy nomada ? I czy ten sposób na życie jest tylko dla szeroko rozumianej branży IT?

GK : Cyfrowy nomada to osoba, która łączy pracę zawodową z podróżowaniem. Nie tylko freelancer i programista może nim zostać. Pracownicy biur rachunkowych, dziennikarze oraz architekci też mogą dzisiaj pracować zdalnie.

Dobrze. Przejdźmy do Pana startupu “Trip Office”. Czy pomysł zrodził się na bazie własnych doświadczeń? Czy też jest to po prostu typowa potrzeba rynku?

GK : Pracuję zdalnie już od ponad 10 lat. Nie pamiętam kiedy byłem na tradycyjnych wakacjach. Zazwyczaj wynajmuję mieszkanie na kilka miesięcy. Biorę za sobą komputer i jak każdy pracuję od poniedziałku do piątku. Po pracy nie stoję w korkach, zamiast tego jadę rowerem na plaże lub zwiedzam pobliskie atrakcje turystyczne. W weekendy i dni wolne eksploruję dalszą okolicę.

Ten styl życia bardzo mi odpowiada. Zawsze mam tylko jeden problem – w mieszkaniach, które wynajmuję praca nigdy nie jest tak komfortowa jak w moim własnym home office. Brakuje mi wygodnych monitorów na wysięgnikach, profesjonalnego biurka oraz ergonomicznego krzesła.

Czym różni się TripOffice od usług, które znajdziemy na portalach typu AirBnb czy Booking ?

GK : Trip Office to standard obiektów noclegowych przystosowanych do pracy zdalnej, dedykowany na workation. Wszystkie apartamenty na naszej stronie posiadają zdjęcia 360 oraz zweryfikowaną prędkość internetu. Każdy Trip Office wyposażony jest w ergonomiczny fotel, regulowane biurko oraz monitor. Wynajem mieszkania na naszej stronie to gwarancja zdrowej, komfortowej i wydajnej pracy.

Trip Office to nie tylko obiekt noclegowy, to także zweryfikowane miejsce, gdzie możemy czuć się jak u siebie w biurze

Więc… Posiadam mieszkanie w średnim mieście w Polsce. Bardziej opłaci się wystawić je na Trip Office? Czy też dać je pod wynajem długoterminowy? (Załóżmy, że miesięcznie “na czysto” (w drugim wariancie) zarobię 1000 zł.)

GK : Jeżeli miasto znajduje się w atrakcyjnym rejonie turystycznym, to warto przystosować je do pracy zdalnej i dodać do platformy tripoffice.com

Co jako właściciel mieszkania dostaję od Trip Office i czego ode mnie oczekujecie ?

Współpracę z platformą tripoffice.com nawiązać mogą firmy oraz profesjonalni operatorzy najmu. Wymagamy, aby każde mieszkanie spełniało standard Trip Office. Obowiązkowe wyposażenie to regulowane biurko, ergonomiczny fotel i minimum  jeden monitor. Właściciel mieszkania musi zweryfikować prędkość Internetu za pomocą narzędzia speedtest oraz dostarczyć nam zdjęcia panoramiczne. Nasza platforma działa na podobnych zasadach jak większość serwisów rezerwacyjnych. Dodanie mieszkania do naszej bazy jest bezpłatne. Pobieramy prowizje od dokonanej rezerwacji.

Workation to często dłuższe, nawet kilkumiesięczne pobyty. Przystosowanie wakacyjnego apartamentu do pracy zdalnej przełoży się prawdopodobnie na większe obłożenie. Wynajem mieszkania na trochę dłuższy terminy to też mniej imprez, wieczorów kawalerskich, zniszczeń, remontów oraz kosztów eksploatacyjnych. Dla właściciela mieszkania i operatora najmu workation oznacza większy zysk i mniej problemów.

Jak wygląda promocja Pana startupu? Czy wykorzystuje Pan doświadczenia z własnej branży?

Posiadam własną meta-porównywarkę hoteli directhotels.com oraz doświadczenie w marketingu usług turystycznych. Prowadzimy kampanie reklamowe w mediach społecznościowych oraz sieciach PPC. Rozpoczynamy też innowacyjny marketing w metaversie oraz aplikacjach web3. 

Gdzie widzisz Trip Office i firmy z tej branży za kilka lat ?

Nasz firmowy blog dostępny jest już w 14 językach. Platforma tripoffice.com również zostanie przetłumaczona. Chcemy działać globalnie i być alternatywą dla  AirBnb. W branży e-turystycznej nie ma jednego zwycięzcy. Dzisiaj z powodzeniem działa na rynku kilkadziesiąt serwisów rezerwacyjnych. Każdy jest trochę inny i każdy ma swoich zwolenników. Chcemy, aby standard Trip Office był najlepszym wyborem na workation.

Dziękujemy za rozmowę i życzymy powodzenia !

Probiznes – wspieramy lokalny biznes !

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.