Jak szybko zdemotywować swojego pracownika?

Jak szybko zdemotywować swojego pracownika?

W jaki sposób można zdemotywować swojego pracownika? Jakich błędów unikać? Jakie konsekwencje mogą nieść ze sobą te błędy?

 

Tytuł artykułu zapewne zwraca uwagę Czytelników, jednakże artykuł ten nie będzie uczył jak szybko i skutecznie zdemotywować pracowników, ale jak tego uniknąć. Warto zwrócić uwagę na często popełniane błędy które psują atmosferę dobrej współpracy i obniżają efektywność działania firmy. Nie jest powiedziane że działania podejmowane przez liderów, które demotywują pracowników podejmowane są intencjonalnie, jednakże takie działania odbijają się w sposób negatywny zarówno na pracowniku, jak i na firmie, oraz w końcu na osobie, która te błędy popełnia.
Poniżej przedstawiono trzy najczęściej popełniane błędy popełniane przez osoby na stanowiskach kierowniczych, przełożonych, liderów. Czyli jak szybko zdemotywować swojego pracownika.

Obiecywanie więcej niż jest się w stanie zaoferować

To pierwszy sposób, jak szybko  zdemotywować swojego pracownika. Często takie sytuacje mają miejsce gdy chcemy zatrzymać “na siłę” odchodzącego z firmy pracownika. Zdarza się, że gdy pracownik mówi, że ma dosyć, zwracając uwagę na konkretne, nieodpowiadające mu warunki, jego przełożony robi wszystko w zamian za pozostanie w firmie oferując mu korzyści, np podwyżkę, bonus czy awans.  Potem okazuje się, że nie przełożony nie może mu tego dać, ponieważ nie od niego to zależy.

Komunikat typu: “Głupia sytuacja, wiem, że Ci obiecałem, ale nie ode mnie to zależy” tak naprawdę nie pomaga, ponieważ pracownika nie interesuje fakt, że od jego przełożonego to nie zależy, bo to przełożony złożył mu obietnicę.

Jeżeli jako przełożony nie jesteś pewien, że nie będziesz mógł czegoś dać pracownikowi, nie obiecuj mu tego, ponieważ będzie to dla niego bardzo demotywujące.

Poczucie niesprawiedliwości

Kolejnym sposobem, jak szybko zdemotywować swojego pracownika jest poczucie sprawiedliwości. Jako poczucie niesprawiedliwości można rozumieć tutaj nierówne traktowanie pracowników ze względu na ich wyniki. Jeżeli jest pracownik, który pracuje dobrze, rzetelnie i efektywnie i widzi on innego pracownika, który nie przykłada się do swojej pracy, nie angażuje, ma marne wyniki, mnóstwo przerw, wymówek, jednym słowem “udaje że pracuje” i nie spotykają go za to żadne konsekwencje, to po jakimś czasie dobry pracownik zacznie myśleć “dlaczego ja się mam starać?”.

Z drugiej strony jeżeli w firmie jest dobry i rzetelny pracownik, wobec którego przełożony stosuje zasadę “Koń jak dobrze ciągnie to mu się dorzuca”, czyli jeżeli dobremu pracownikowi dokłada się dodatkową pracę tylko dlatego, że jest dobry, można być pewnym, że ten dobry pracownik w tym zespole długo nie popracuje.

Przypisywanie sobie sukcesów pracownika

To ostatni sposób w tym artykule, jak szybko zdemotywować swojego pracownika. Jeżeli jesteś liderem, na spotkaniu zespołu prawdopodobnie to Ty będziesz prezentował osiągnięcia zespołu, pomysły i innowacje, jednakże nie jest fair pokazywanie pomysłu pracownika jako swojego. Zdecydowanie lepszym posunięciem będzie zaproszenie pracownika na takie spotkanie, żeby mógł przedstawić wszystkim swój pomysł. Jeżeli nie ma możliwości zaproszenia pracownika, który jest autorem pomysłu, wypada podczas jego prezentacji wspomnieć że jest on pomysłem zespołu lub wskazać konkretnego pracownika.

 

Jest znacznie więcej “metod na zdemotywowanie pracownika”, jednak w tym artykule przedstawiono te najczęściej obserwowane. Artykuł powstał na podstawie vloga Sylwia Królikowska Trainer.

Redakcja Probiznes nie przypisuje sobie praw autorskich.

Źródło: Sylwia Królikowska Trainer – Facebook

 


Probiznes – wspieramy lokalny biznes !

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.