Kim jest franczyzobiorca?

Kim jest franczyzobiorca?

Franczyza to bardzo popularny model biznesu, który opiera się na wykorzystaniu sprawdzonego know-how. Kim jest franczyzobiorca? W jaki sposób można nim zostać? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Kim jest franczyzobiorca?

 Franczyzobiorca to przedsiębiorca, który prowadzi biznes w oparciu o umowę franczyzy. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że prowadzi własną działalność gospodarczą pod marką przedsiębiorstwa, które jest jego franczyzodawcą. W praktyce działa więc na własny rachunek i we własnym imieniu, ale musi działać zgodnie z koncepcją określoną przez franczyzodawcę, na rzecz którego regularnie uiszcza opłaty franczyzowe. Jest to należność za możliwość wykorzystywania danej marki, korzystania z know-how oraz sprawdzonego sposobu prowadzenia firmy.

Franczyzobiorca – kto może nim zostać?

Teoretycznie franczyzobiorcą może zostać każdy, kto spełnia wymagania firmy oferującej współpracą na bazie franczyzy. Oczywiście wymagania te są określane indywidualnie przez franczyzodawców oraz uzależnione od branży, w której działa dane przedsiębiorstwo. Z reguły franczyzobiorcą może więc zostać osoba, która dysponuje:

  • odpowiednim kapitałem umożliwiającym otwarcie biznesu – mimo iż w przypadku franczyzy koszty początkowe są zazwyczaj niższe niż w przypadku tradycyjnego biznesu to franczyzobiorca musi dysponować środkami umożliwiającym start firmy. Z reguły przeznaczone zostaną na pokrycie opłaty franczyzowej, wyposażenie lokalu, czy koszty otwarcia punktu handlowego oraz jego zaopatrzenie;
  • doświadczeniem w biznesie – praktyczna wiedza w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej z pewnością ułatwi uruchomienie biznesu opartego na franczyzie;
  • ambicjami i chęciom rozwoju – mimo iż franczyza jest gotowym sposobem na biznes to skuteczne prowadzenie tego typu działalności również wymaga podejmowania szeregu właściwych decyzji, odpowiedniego zarządzania, czy ambicji do bycia coraz lepszym oraz chęci do rozwoju.

Jakie cechy powinien posiadać franczyzobiorca?

 Prowadzenie biznesu w formie franczyzy wbrew pozorom nie jest proste, w związku z czym franczyzobiorca powinien posiadać odpowiednie cechy, które sprawią, że z dużym prawdopodobieństwem osiągnie sukces. Zalicza się do nich przede wszystkim:

  • zdolność dostosowania się do otrzymanych koncepcji oraz wykorzenienie własnych nawyków – franczyza to biznes opierający się na wdrażaniu i wykorzystywaniu gotowych, sprawdzonych rozwiązań;

odpowiednie podejście do bycia szefem – rozkręcając biznes należy mieć świadomość, że należy włożyć w niego ogrom pracy, a nie wyłącznie zarządzać ludźmi;

  • cierpliwość i stalowe nerwy – cechy które przydadzą się każdym biznesie;
  • zdolność do podejmowania decyzji – mimo iż biznes działa w oparciu o umowę franczyzy, to franczyzobiorca prowadzi go na własny rachunek w związku z czym musi umieć samodzielnie podejmować właściwe decyzje;
  • zaangażowanie w prowadzenie firmy – mimo iż franczyzodawca oferuje swoje wsparcie w tym zakresie to w ostatecznym rozrachunku biznes jak własnością franczyzobiorcy, w związku z czym jego prowadzenie powinno być głównym obowiązkiem;
  • posiadanie odpowiednich zdolności – ich rodzaj jest uzależniony od specyfiki konkretnej branży, przykładowo prowadząc agencję ubezpieczeniową w formie franczyzy warto posiadać wiedzę na temat ubezpieczeń.

Franczyzobiorca – jakie zagrożenia należy wziąć pod uwagę?

Na pierwszy rzut oka franczyza to doskonały sposób na biznes. W rzeczywistości często się to sprawdza, jednak podobnie jak w każdej innej działalności również w tym przypadku występuje ryzyko. Oto zagrożenia, które powinien wziąć pod uwagę każdy, kto chce prowadzić biznes jako franczyzobiorca:

  • brak wsparcia ze strony franczyzodawcy – franczyzodawca powinien nie tylko nakreślić zasady działania, ale oferować również wsparcie w podejmowaniu biznesu szczególnie na jego początkowym etapie. Warto to zweryfikować jeszcze przed podpisaniem umowy z daną siecią;
  • zbyt duża konkurencja na tym samym rynku – konkurencja w biznesie to oczywistość, jednak w przypadku franczyzy należy wziąć pod uwagę liczbę placówek działających pod tym samym szyldem na danym terenie. Najlepszym rozwiązaniem jest zaś podpisanie umowy na wyłączność, co będzie oznaczało, że franczyzobiorca konkuruje wyłącznie z podmiotami zewnętrznymi;
  • zbyt mała promocja – działania promocyjne w przypadku franczyzy są po stronie franczyzodawcy. Od ich jakości zależy jednak świadomość marki, a co za tym idzie zyski osiągane przez franczyzobiorcę;
  • problemy finansowe franczyzodawcy – kwestia, która należy obowiązkowo zweryfikować przed podpisaniem umowy. Zła kondycja finansowa może doprowadzić bowiem do bankructwa sieci i w rezultacie przełożyć się na problemy franczyzobiorcy;
  • zły dobór grupy docelowej – mimo iż franczyza to sprawdzony sposób na biznes to trzeba ją odnieść do własnych możliwości i lokalnych warunków. Oznacza to przykładowo, że w małym mieście, które zamieszkują głównie seniorzy nie sprawdzi się raczej prowadzenie siłowni;
  • lenistwo – wykorzystanie nawet najlepszego modelu biznesowego nie oznacza automatycznego sukcesu. Wymagana jest ciężka praca oraz chęć do poszerzania własnej wiedzy i nauki przedsiębiorczości.

Zalety prowadzenia biznesu jako franczyzobiorca

Prowadzenie biznesu na zasadach franczyzy wiąże się z wieloma zaletami. Podstawowe korzyści, które osiąga franczyzobiorca to:

  • działanie pod znaną marką,
  • wsparcie ze strony franczyzodawcy przy otwarciu oraz prowadzeniu biznesu,
  • pomoc franczyzodawcy przy wyborze lokalu oraz jego aranżacji,
  • otrzymanie know-how,
  • wsparcie promocyjno- reklamowe,
  • stosunkowo niski koszt rozpoczęcia działalności.

Wady prowadzenia biznesu jako franczyzobiorca

Bycie franczyzobiorcą posiada również wady. Do najczęściej wymienianych minusów takiego rozwiązania należy:

  • brak możliwości rozwinięcia własnej marki,
  • działanie w określonych ramach,
  • fakt, że wyjście z franczyzy pozostawia wyłącznie doświadczenie,
  • dzielenie się zyskiem,
  • upadek franczyzodawcy negatywnie wpływa na prowadzoną działalność.

Franczyzobiorca – rozwiązanie dla każdego

Otwarcie działalności gospodarczej w ramach franczyzy wydaje się być rozwiązaniem dla każdego, kto pragnie zostać przedsiębiorcą lecz nie ma własnego pomysłu na biznes. Przemawia za tym również fakt, że obecnie franczyzodawcy występują w wielu branżach, czego przykładem są nie tylko lokale gastronomiczne i usługowe, ale również placówki bankowe, agencje ubezpieczeniowe, czy biura podróży. Postawienie na sprawdzony model biznesu z pewnością minimalizuje ryzyko niepowodzenia, jednak należy pamiętać, że franczyzobiorca również musi rywalizować z konkurencją, czy świadczyć najwyższej jakości usługi.

 

Podsumowując należy stwierdzić, że zostanie franczyzobiorcą to jeden z ciekawszych modeli biznesowych. Podejmując ostateczną decyzję należy jednak rozważyć wszystkie wady i zalety tego rozwiązania oraz odpowiednio wybrać sieć, z którą podejmie się współpracę. Jest to warunek, który w dużej mierze decyduje o powodzeniu biznesu.

Żródło:kim-jest-franczyzobiorca

#franczyzobiorca #franczyza


Probiznes – wspieramy lokalny biznes !

 


 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.