Probiznes - Portal Promujący Polską Przedsiębiorczość
   dokumenty do pobranialogowanie dla partnerówinformacjekontaktznajdź nas na Facebook
"Obserwuj, słuchaj, rzadko osądzaj i nie chciej za dużo." Platon

Delegowanie kompetencji KATEGORIA: Zarządzanie

Niestety nadal wielu menadżerów myli wydawanie poleceń z delegowaniem kompetencji. Wydawanie polecenia podwładnemu, to przekazanie tego co pracownik ma zrobić.

Natomiast delegowanie kompetencji, to więcej niż polecenie. Tutaj chodzi o zaufanie do drugiego człowieka. 

To zachowanie równowagi, między przekazaniem części swoich uprawnień a kontrolą nad tym co robią podwładni. Trzeba wiedzieć, jak dużą swobodę w podejmowaniu decyzji można przekazać,by nie stracić kontroli nad całością.

Kiedy delegować

Należy przekazać część swoich kompetencji w sytuacji, gdy:

• Nadmierna ilość obowiązków, powoduje, że samemu nie jesteśmy w stanie temu podołać.

• Zaczyna brakować czasu, by wywiązywać się z najważniejszych obowiązków menadżerskich.

• Jesteśmy przekonani, że zadania zostanie wykonane w sposób właściwy przez podwładnego.

• Celem przełożonego jest rozwinięcie umiejętności podwładnego, a praktyka jest najlepszym nauczycielem.

Korzyści z delegowania

W sytuacji, gdy delegowanie zostało wykonane w sposób właściwy, występują dla przedsiębiorstwa korzyści:

• Dla menadżera rutynowe zajęcia nie są już jego zmartwieniem.

• Menadżer lub właściciel ma więcej czasu na ważniejsze obowiązki.

• Niektóre decyzje są podejmowane przez ludzi, którzy są na miejscu, bowiem znają sytuację z bliska.

• Dzięki delegowaniu podwładni rozwijają nowe umiejętności podejmowania decyzji        i pełnienia obowiązków zawodowych. Dzięki temu ich wartość pracownicza wzrasta.

W drugiej części materiału, omówione zostanie: jakie uprawnienia delegować, jak unikać niezrozumienia w komunikacji oraz zostanie poruszona tematyka monitoringu. 

Marek Woźniak

Źródło: Michael Armstrong, „Zarządzanie ludźmi”, wyd. Rebis 2007.

TAGI: ZARZ?DZANIE, DELEGOWANIE, MONITOROWANIE, ZESP

REKLAMA

Wikpol

OFERTA SPECJALNA

ogólnopolska karta rabatowa

CIASTECZKA (COOKIES)

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach funkcjonalnych. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji o cisateczkach znajdziesz tutaj.

KONTAKT

EXIMUS - Centrum Obsługi Biznesu

ul. Gorzkowska 4 | 33-300 Nowy Sącz

tel. 795 665 592 | e-mail: probiznes@probiznes.biz.pl

NIP: 734-17-47-212 | REGON: 492925627

NASI PARTNERZY STRATEGICZNI

synerge.pl eximus.biz.pl webfor.pl netakor.com.pl bogdanski.pl kancelaria-bonkowski.pl