Komunikacja w pracy
W kontaktach międzyludzkich ważne są dwie rzeczy: przekazywane informacje i umiejętność słuchania przekazu drugiej strony.
Im mniej zakłóceń na linii: rozmówca – słuchacz, to lepiej dla całego organizmu, jakim jest firma.
Tym co może przeszkadzać w tym procesie są bariery w komunikacji.
Bariery w komunikacji
Najczęściej występującymi barierami są:
• Słyszymy, to co chcemy usłyszeć, zamiast tego co inni ludzie mówią do nas. Odbieramy to co nasz umysł nam podpowiada. Przekładamy treść komunikatu według wzorca, który nam pasuje, a tym samym de facto informacja nie zostaje przekazana .
• Ignorowanie pewnych informacji – odrzucamy lub ignorujemy część przekazu, niezgodnych z naszymi przekonaniami.
• Percepcja osoby komunikującej – jest to trudność oddzielenia treści informacji od odczuć, jakie żywimy względem mówiącego.
• Wpływ grupy – na nasza postawę, decyzje wpływa grupa lub osoby z najbliższego kręgu, z którymi słuchacz się identyfikuje. Łatwiej słuchać tych, którzy są z naszego otoczenia, niż z dalszego.
• Różnorodność znaczenia słów dla osób – przekazanie komunikatu zazwyczaj nie stanowi problemu, lecz o wiele trudniej jest przekazanie jego znaczenia.
• Komunikacja niewerbalna – język ciała mówi nam często więcej niż wypowiedź werbalna. Z tego powodu łatwo o nieporozumienia.
• Emocje – nadające mocy odbieranych wiadomości. Powodują, że informacja nabiera barwy negatywnej lub pozytywnej, czasem obojętnej.
Emocje wpływają na to, jak się komunikujemy, czy nasze wiadomości są właściwie zrozumiałe dla odbiorców.
• Szum – są to dosłownie zakłócenia werbalne (głośne dźwięki) lub tzw. „szum informacyjny”, wprowadzający zamieszanie w procesie komunikacji.
• Wielkość organizacji – bariery w komunikacji wzrastają wraz z wielkością i złożonością organizacji. Im większa i zbiurokratyzowana, tym bariery występują częściej.
Codziennie zmagamy się z barierami w procesie komunikacji w pracy, również w domu. Zazwyczaj zależy nam, by się porozumieć z innymi ludźmi. Problemów zazwyczaj nie w małych grupach, natomiast w liczniejszych skupiskach, zaczynają pojawiać się różne trudności, które należy pokonać.
Marek Woźniak
Źródło: Michael Armstrong, „Zarządzanie ludźmi”, wyd. Rebis 2007; Cialdini Robert, „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, wyd. GWP Gdański 2004
TAGI: ZARZĄDZANIE, KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA, PRZEPŁYW INFORMACJI, PERSONEL
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach funkcjonalnych. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji o cisateczkach znajdziesz tutaj.
EXIMUS - Centrum Obsługi Biznesu
ul. Gorzkowska 4 | 33-300 Nowy Sącz
tel. 795 665 592 | e-mail: probiznes@probiznes.biz.pl
NIP: 734-17-47-212 | REGON: 492925627