Probiznes - Portal Promujący Polską Przedsiębiorczość
   dokumenty do pobranialogowanie dla partnerówinformacjekontaktznajdź nas na Facebook
"Człowiek, który nie robi błędów, zwykle nie robi niczego." Edward John Phelps

Komunikacja w pracy KATEGORIA: Zarządzanie

Komunikacja w pracy

W kontaktach międzyludzkich ważne są dwie rzeczy: przekazywane informacje  i umiejętność słuchania przekazu drugiej strony.

Im mniej zakłóceń na linii: rozmówca – słuchacz, to lepiej dla całego organizmu, jakim jest firma.

Tym co może przeszkadzać w tym procesie są bariery w komunikacji.

Bariery w komunikacji 

Najczęściej występującymi barierami są:

• Słyszymy, to co chcemy usłyszeć, zamiast tego co inni ludzie mówią do nas. Odbieramy to co nasz umysł nam podpowiada. Przekładamy treść komunikatu według wzorca, który nam pasuje, a tym samym de facto informacja nie zostaje przekazana .

• Ignorowanie pewnych informacji – odrzucamy lub ignorujemy część przekazu, niezgodnych z naszymi przekonaniami.

• Percepcja osoby komunikującej – jest to trudność oddzielenia treści informacji od odczuć, jakie żywimy względem mówiącego.

• Wpływ grupy – na nasza postawę, decyzje wpływa grupa lub osoby                z najbliższego kręgu, z którymi słuchacz się identyfikuje. Łatwiej słuchać tych, którzy są z naszego otoczenia, niż z dalszego.

• Różnorodność znaczenia słów dla osób – przekazanie komunikatu zazwyczaj nie stanowi problemu, lecz o wiele trudniej jest przekazanie jego znaczenia.

• Komunikacja niewerbalna – język ciała mówi nam często więcej niż wypowiedź werbalna. Z tego powodu łatwo o nieporozumienia.

• Emocje – nadające mocy odbieranych wiadomości. Powodują,                     że informacja nabiera barwy negatywnej lub pozytywnej, czasem obojętnej.

Emocje wpływają na to, jak się komunikujemy, czy nasze wiadomości             są właściwie zrozumiałe dla odbiorców.

• Szum – są to dosłownie zakłócenia werbalne (głośne dźwięki) lub tzw. „szum informacyjny”, wprowadzający zamieszanie w procesie komunikacji.

• Wielkość organizacji – bariery w komunikacji wzrastają wraz                         z wielkością i złożonością organizacji. Im większa i zbiurokratyzowana, tym bariery występują częściej.

Codziennie zmagamy się z barierami w procesie komunikacji w pracy, również w domu. Zazwyczaj zależy nam, by się porozumieć z innymi ludźmi. Problemów zazwyczaj nie w małych grupach, natomiast w liczniejszych skupiskach, zaczynają pojawiać się różne trudności, które należy pokonać.     

  Marek Woźniak

Źródło: Michael Armstrong, „Zarządzanie ludźmi”, wyd. Rebis 2007; Cialdini Robert, „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, wyd. GWP Gdański 2004

 

 

TAGI: ZARZĄDZANIE, KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA, PRZEPŁYW INFORMACJI, PERSONEL

REKLAMA

Synerge.pl - tanie banery reklamowe

OFERTA SPECJALNA

ogólnopolska karta rabatowa

CIASTECZKA (COOKIES)

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach funkcjonalnych. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji o cisateczkach znajdziesz tutaj.

KONTAKT

EXIMUS - Centrum Obsługi Biznesu

ul. Gorzkowska 4 | 33-300 Nowy Sącz

tel. 795 665 592 | e-mail: probiznes@probiznes.biz.pl

NIP: 734-17-47-212 | REGON: 492925627

NASI PARTNERZY STRATEGICZNI

synerge.pl eximus.biz.pl webfor.pl netakor.com.pl bogdanski.pl kancelaria-bonkowski.pl