Przekraczanie barier w komunikacji, to jedna z głównych „bolączek” procesu porozumiewania się miedzy ludźmi.
By je ograniczać, warto dostosować się do rzeczywistości osoby odbierającej wiadomość.
Informacja powinna być dostosowana do wartości, zainteresowania oraz języka odbiorcy.
Bardzo ważne jest korzystanie z informacji zwrotnych. Im więcej uzyskanych odpowiedzi w danym temacie, tym większa pewność, że komunikaty są zrozumiałe.
Najlepsza jest komunikacja bezpośrednia, jeżeli to tylko możliwe rozmawiajmy z ludźmi. Daje to możliwość natychmiastowej reakcji na wątpliwości, wyjaśnienia niezrozumiałych kwestii.
Warto posługiwać się różnymi kanałami komunikacji. Część informacji musi być przekazana w formie pisemnej, lecz powinien być poparty przekazem ustnym.
Używanie przejrzystego, bezpośredniego oraz naturalnego języka jest najlepsze by być zrozumiałym.
Starajmy się ponadto wzmocnić komunikat, podkreślając najistotniejsze kwestie.
Przekazywanie wiadomości powinno odbywać się w sposób bezpośredni, bez pośredników, to redukuje szum informacyjny.
Marek Woźniak
Źródło: Michael Armstrong, „Zarządzanie ludźmi”, wyd. Rebis 2007; Cialdini Robert, „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, wyd. GWP Gdański 2004
TAGI: BARIERY KOMUNIKACYJNE, ZARZĄDZANIE, KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA, ZARZĄDZANIE
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach funkcjonalnych. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji o cisateczkach znajdziesz tutaj.
EXIMUS - Centrum Obsługi Biznesu
ul. Gorzkowska 4 | 33-300 Nowy Sącz
tel. 795 665 592 | e-mail: probiznes@probiznes.biz.pl
NIP: 734-17-47-212 | REGON: 492925627