Niestety to umiejętność jest rzadko rozwijana. Wielu jest dobrych mówców, pisarzy, lecz niewielu spotykamy ludzi obdarzonych umiejętnością słuchania.
Taka osoba jest w stanie odebrać więcej wiadomości i lepiej porozumiewa się z innymi ludźmi.
Cechy dobrego i skutecznego słuchacza
Skuteczny słuchacz koncentruje się na przekazie werbalnym rozmówcy oraz na tym co niewerbalnie można odczytać z mowy ciała.
Kolejną cechą skutecznego słuchacza jest reagowanie na wyrażaniu treści przez mówiącego (tzw. aktywne słuchanie).
Następnie komentuje kwestie, nie przerywając toku ani wątku wypowiedzi, sprawdzając jednocześnie czy dobrze rozumie sens wypowiedzi, potwierdzając, że rozumie słuchacza „nadaje na tych samych falach”.
Pamięć jest po to, by z niej korzystać, dobry słuchacz zapamiętuje najważniejsze kwestie.
Sprawdzając, czy wiadomości zostały dobrze zrozumiane, cały czas uważnie słucha, pozwalając rozmówcy kontrolować wątek, jak najmniej przy tym przerywając toku przekazu.
Słuchanie, to sztuka, która gdzieś zaginęła, lub została zignorowana jako mało istotny element komunikacji.
By być dobrym rozmówcą, trzeba też umieć słuchać, najlepiej aktywnie. Wtedy jesteśmy kompletnym rozmówcą.
Marek Woźniak
Źródło: Michael Armstrong, „Zarządzanie ludźmi”, wyd. Rebis 2007; Cialdini Robert, „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, wyd. GWP Gdański 2004
TAGI: SŁUCHANIE, AKTYWNE SŁUCHANIE, ZARZĄDZANIE, PSYCHOLOGIA, KOMUNIKACJA W FIRMIE
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach funkcjonalnych. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji o cisateczkach znajdziesz tutaj.
EXIMUS - Centrum Obsługi Biznesu
ul. Gorzkowska 4 | 33-300 Nowy Sącz
tel. 795 665 592 | e-mail: probiznes@probiznes.biz.pl
NIP: 734-17-47-212 | REGON: 492925627