Probiznes - Portal Promujący Polską Przedsiębiorczość
   dokumenty do pobranialogowanie dla partnerówinformacjekontaktznajdź nas na Facebook
"Początek jest najważniejszą częścią pracy." Platon

Umiejętność słuchania – ważna, lecz niedoceniana KATEGORIA: Zarządzanie

Niestety to umiejętność jest rzadko rozwijana. Wielu jest dobrych mówców, pisarzy, lecz niewielu spotykamy ludzi obdarzonych umiejętnością słuchania.

Taka osoba jest w stanie odebrać więcej wiadomości i lepiej porozumiewa się   z innymi ludźmi.

Cechy dobrego i skutecznego słuchacza

Skuteczny słuchacz koncentruje się na przekazie werbalnym rozmówcy oraz na tym co niewerbalnie można odczytać z mowy ciała.

Kolejną cechą skutecznego słuchacza jest reagowanie na wyrażaniu treści przez mówiącego (tzw. aktywne słuchanie).

Następnie komentuje kwestie, nie przerywając toku ani wątku wypowiedzi, sprawdzając  jednocześnie czy dobrze rozumie sens wypowiedzi, potwierdzając, że rozumie słuchacza „nadaje na tych samych falach”.

Pamięć jest po to, by z niej korzystać, dobry słuchacz zapamiętuje najważniejsze kwestie.

Sprawdzając, czy wiadomości zostały dobrze zrozumiane, cały czas uważnie słucha, pozwalając  rozmówcy kontrolować wątek, jak najmniej przy tym przerywając toku przekazu.

Słuchanie, to sztuka, która gdzieś zaginęła, lub została zignorowana jako mało istotny element komunikacji.

By być dobrym rozmówcą, trzeba też umieć słuchać, najlepiej aktywnie. Wtedy jesteśmy kompletnym rozmówcą.

Marek Woźniak

Źródło: Michael Armstrong, „Zarządzanie ludźmi”, wyd. Rebis 2007; Cialdini Robert, „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, wyd. GWP Gdański 2004

TAGI: SŁUCHANIE, AKTYWNE SŁUCHANIE, ZARZĄDZANIE, PSYCHOLOGIA, KOMUNIKACJA W FIRMIE

REKLAMA

Synerge.pl - tanie banery reklamowe

OFERTA SPECJALNA

ogólnopolska karta rabatowa

CIASTECZKA (COOKIES)

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach funkcjonalnych. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji o cisateczkach znajdziesz tutaj.

KONTAKT

EXIMUS - Centrum Obsługi Biznesu

ul. Gorzkowska 4 | 33-300 Nowy Sącz

tel. 795 665 592 | e-mail: probiznes@probiznes.biz.pl

NIP: 734-17-47-212 | REGON: 492925627

NASI PARTNERZY STRATEGICZNI

synerge.pl eximus.biz.pl webfor.pl netakor.com.pl bogdanski.pl kancelaria-bonkowski.pl