Probiznes - Portal Promujący Polską Przedsiębiorczość
   dokumenty do pobranialogowanie dla partnerówinformacjekontaktznajdź nas na Facebook
"Jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za to, co robimy, także za to, czego nie robimy." Molier

BHP w biurze KATEGORIA: Praca

Praca w biurze to praca, w której naczelne miejsce zajmuje komputer, a pracownik większość czasu spędza w pozycji siedzącej. W związku z tym najczęściej występujące dolegliwości pracowników biurowych to bóle pleców i karku związane z nadmiernym obciążeniem kręgosłupa i mięśni grzbietu oraz choroby oczu. Aby zapobiegać tym zagrożeniom powstało szereg przepisów i zasad BHP regulujących zarówno wyposażenie stanowiska pracy jak i całe pomieszczenia biurowe.

Jest wiele czynników wpływających na warunki pracy i wydajność pracowników biurowych.

Temperatura:

W okresie zimowym temperatura pomieszczeń biurowych nie powinna być niższa niż 20 stopni Celsjusza ani wyższa niż 24 stopnie. W okresie letnim od 23 do 26 stopni.

Wskazana jest klimatyzacja, a w przypadku jej braku wietrzenie pomieszczeń co 3 – 4 godziny, zwłaszcza w sezonie grzewczym.

Pomieszczenia biurowe

Na każdego pracownika biurowego powinno przypadać co najmniej 13 m2 objętości pomieszczenia, oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęty itp.). Wysokość pomieszczenia biurowego powinna wynosić nie mniej niż 3 m, jeżeli jednak w pomieszczeniu została zainstalowana klimatyzacja, wówczas - za zgodą wojewódzkiego inspektora sanitarnego – wymagana wysokość może być obniżona do 2,5 m. Pomieszczenia biurowe powinny być odpowiednio doświetlone światłem naturalnym lub sztucznym (wymogi w tym zakresie regulują Polskie Normy: PN-84/E-02033). Pomieszczenie powinno być czyste i uporządkowane.

Stanowisko pracy

Pracodawca musi zadbać o odpowiednie usytuowanie biurka i urządzeń biurowych. Stanowisko powinno być wygodne i bezpieczne. Zasady BHP regulują parametry zarówno ustawienie biurka, fotela czy monitora jak i takie rozmieszczenie urządzeń biurowych, żeby pracownik nie był narażany na zbytni hałas czy kurz z dokumentów archiwalnych.

Odległości jakie powinny być zachowane i właściwą pozycję na stanowisku pracy obrazuje rysunek.

Przerwy

Na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora z innymi rodzajami prac, które nie obciążają narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała niż siedząca, lub co najmniej 5 minutową przerwę po każdej godzinie pracy przy monitorze, wliczaną do czasu pracy.

TAGI: BHP, PRACA, BIURO

REKLAMA

Synerge.pl - tanie banery reklamowe

OFERTA SPECJALNA

ogólnopolska karta rabatowa

CIASTECZKA (COOKIES)

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach funkcjonalnych. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji o cisateczkach znajdziesz tutaj.

KONTAKT

EXIMUS - Centrum Obsługi Biznesu

ul. Gorzkowska 4 | 33-300 Nowy Sącz

tel. 795 665 592 | e-mail: probiznes@probiznes.biz.pl

NIP: 734-17-47-212 | REGON: 492925627

NASI PARTNERZY STRATEGICZNI

synerge.pl eximus.biz.pl webfor.pl netakor.com.pl bogdanski.pl kancelaria-bonkowski.pl