Zakup samochodu użytkowego dla firmy

Zakup samochodu użytkowego dla firmy

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu samochodu dla swojej firmy? Czym  różni się zakup samochodu firmowego od zakupu samochodu na użytek własny? Jakie są różnice w kryteriach wyboru pojazdu przy rozszerzaniu floty o pojazdy nowe a pojazdy używane?

Przeznaczenie pojazdu w firmie.

Niezależnie od tego czy planujesz rozszerzyć swoją flotę o samochód nowy czy używany oraz w jaki sposób zamierzasz sfinansować jego nabycie podstawowym kryterium przy wyborze pojazdu jest jego przeznaczenie. To właśnie zadania, które będzie wykonywał dany pojazd i warunki w których będzie pracował determinują wybór pojazdu, układu napędowego, jednostki napędowej czy zabudowy. Dlatego przed zakupem należy zastanowić się czy firma posiada odpowiednią ilość zleceń aby zaspokoić potencjał przewozowy danego pojazdu oraz należy zdefiniować zakres pracy, którą będzie wykonywał samochód.

Wybór pojazdu oraz jego zabudowy

Dopiero gdy potrzeby przewozowe firmy zostaną zdefiniowane można przystąpić do wyboru pojazdu oraz rodzaju zabudowy, która będzie na nim wykonana. Oczywistą rzeczą jest, że samochód przeznaczony do przewozu pojazdów będzie pojazdem ciężarowym na którego podwoziu zostanie zabudowany odpowiedniego typu najazd, a samochód przeznaczony do przewozu żywności będzie miał zabudowaną izotermę z agregatem chłodniczym. Nie ma potrzeby aby tutaj wymieniać poszczególne rodzaje zabudów, natomiast istotne jest zwrócenie uwagi, że samochód konkretnej marki z konkretnego segmentu w dwóch różnych wersjach zabudowy będzie pełnił dwie zupełnie inne funkcje.

Koszty nabycia oraz eksploatacji pojazdu

Aby zmaksymalizować zyski należy zminimalizować straty, dlatego oprócz rodzaju i przeznaczenia pojazdu istotnym kryterium podczas wyboru pojazdu są koszty związane z jego eksploatacją. Zakup pojazdu jest kosztem jednorazowym, natomiast eksploatacja pojazdu jest kosztem stałym i ma duży wpływ na płynność finansową firmy. Koszty eksploatacji pojazdu firmowego należy potraktować z dużą uwagą, dokonać przeliczeń i porównań oraz skonsultować z doradcą w tej dziedzinie, ponieważ rozsądny wybór pojazdu pod kątem kosztów jego eksploatacji może przynieść oszczędności, które pomnożone przez liczbę takich pojazdów we flocie oraz czas użytkowania tych pojazdów przyniosą sporą pulę środków, które w przyszłości firma może zainwestować w rozwój. Jednocześnie nieodpowiednio dobrany i nierozsądnie eksploatowany pojazd może przynieść firmie tak dużą stratę, że zamiast rozwoju w firmie błędna decyzja doprowadzi do spowolnienia rozwoju firmy lub nawet do utraty płynności finansowej – dotyczy to zarówno mikro przedsiębiorstw jak też średnich i dużych firm.

Zakup pojazdu nowego

Przy zakupie nowego samochodu prosto z salonu każda marka stara się zaoferować coś dobrego w interesującym klienta segmencie, oprócz tego z poszczególnymi dealerami współpracują firmy zajmujące się wykonywaniem zabudów i w przypadku pojazdów użytkowych tak naprawdę u nich, a nie u dealera powinniśmy szukać informacji i przeglądać oferty.

Salony samochodowe oferują też możliwość sfinansowania pojazdów poprzez kredyty na preferencyjnych warunkach, leasing czy najem długoterminowy.
W przypadku, gdy firma musi posiadać młodą flotę pojazdów (często kontrahenci obligują do tego) leasing lub najem długoterminowy będzie lepszym wyborem niż zakup samochodu na własność.

Zakup pojazdu używanego

Podczas zakupu pojazdu z rynku wtórnego nie ma tak dużego wyboru metod finansowania, nie mamy do czynienia z nowymi pojazdami, za to jest ogromny wybór w kryterium cenowym, modelowym, doboru zabudowy – krótko mówiąc to rynek oferuje w danym momencie rozwiązania które bardziej lub mniej się sprawdziły. Pojazdy oraz zabudowy mają już też wyrobioną opinię, którą warto wziąć pod uwagę przed zakupem. Zadaniem kupującego jest ocena stanu pojazdu, dostrzeżenie jego wad i rozważenie czy pojazd sprosta jego wymaganiom oraz czy jest warty swojej ceny.

Oględziny przed zakupem – jak do tego podejść?

Czy na oględziny pojazdu wystarczy wziąć znajomego? Czy może lepiej mechanika?
– Nie. Żadne z powyższych. Współczesne samochody są na tyle zaawansowane technologicznie, że mechanik z wykształceniem zawodowym lub średnim nie jest w stanie w wystarczający sposób ocenić jego stanu, dostrzec wielu wad, być może w przypadku najnowszych rocznikowo samochodów nawet nie miał do czynienia z rozwiązaniami technologicznymi w nich stosowanymi. Wyjątkiem są osoby pasjonujące się motoryzacją od wielu lat i naprawdę starające się być na bieżąco z rynkiem motoryzacyjnym. Mechanik samochodowy będzie patrzył na przedmiot zakupu pod kątem napraw i czynności serwisowych, których można dokonać, zamiast obiektywnie oceniać jego stan, wartość lub przydatność w danym przeznaczeniu dla danej firmy. W przypadku zakupu nowego samochodu prosto z salonu możemy skorzystać z pomocy doradcy, który pomoże nam w doborze pojazdu a po naszej stronie zostaje jedynie sprawdzenie samochodu przy odbiorze lub zaufanie, że nowy samochód jest zgodny ze specyfikacją i nie posiada żadnych szkód – co w pojedynczych przypadkach się zdarza.

Do oględzin pojazdu należy odpowiednio się przygotować, zebrać wszystkie możliwe informacje, sprawdzić historię pojazdu oraz jego wyposażenie, aby później móc zweryfikować zgodność pozyskanych informacji ze stanem faktycznym. Na oględziny można wziąć ze sobą rzeczoznawcę samochodowego, specjalistę w pokrewnej dziedzinie lub przynajmniej osobę po wyższych studiach technicznych w pokrewnym kierunku, ale zawodowo związaną z motoryzacją. Są też firmy, którym można zlecić oględziny i sporządzenie raportu z adnotacją czy doradzają lub odradzają zakup pojazdu. We wszystkich wspomnianych przypadkach taka usługa będzie kosztowała zaledwie kilkaset złotych, co jest kwotą niewielką w stosunku do ceny pojazdu i wręcz zyskiem w stosunku do potencjalnych strat wynikających z dokonania nierozsądnego zakupu. Osoba biegła w motoryzacji zajmująca się sporządzaniem ekspertyz i opinii, dokonująca często oględzin przed zakupem, będzie również na bieżąco z aktualnymi przepisami i „będzie mieć na nas oko” przy sporządzaniu umowy czy wypisywaniu faktury, ponieważ niestety nadal częstą praktyką jest zaniżanie wartości pojazdu i inne nieuczciwe sztuczki, które odcinają nam drogę do dochodzenia swoich praw w przypadku stwierdzenia wad ukrytych.

 

mgr inż. Jakub Gagatek
Specjalista ds. Eksploatacji Pojazdów Samochodowych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *